Nowe runy w League of Legends – wielkie zmiany!
Co rok, w okolicach listopada, zaczyna się przedsezon i dostajemy spore zmiany w grze, ale zazwyczaj były to udoskonalanie balansu i przedmiotów. Na ósmy sezon RIOT dodał jednak wielką modernizację, która wpływa na cały gameplay.
Mieliśmy do dyspozycji runy i specjalizacje, które dawały najróżniejsze bonusy, jednak postanowiono je połączyć – nowe runy (przez graczy często nazywane runomasterkami) zdecydowanie wymagają jeszcze sporo poprawek.
Przyczyny zmian
Stare runy i specjalizacje według wydawców były zbyt rozdrobnione, czyli ważność pojedynczego wyboru była niższa. Koncentrowały się zazwyczaj wokół statystyk, przez co były mało sytuacyjne, a także ustawienie ich pod swój unikalny styl gry graniczyło z cudem lub było nieefektywne.
Ustawianie run
Przede wszystkim runy są dostępne na każdym poziomie – i do tego darmowe. Wybieramy cztery z dwunastu run w wybranej kategorii, w tym jedna z nich jest kluczowa. Dokładamy do tego dwie z dziewięciu run w kategorii pomocniczej, nie można użyć dwóch run kluczowych.
Musimy wybrać kategorię:
1. Precyzja
Skupia się głównie na atakach – ich wzmacnianiu przeciwko konkretnym celom, zwiększa leczenie z naszych ataków oraz prędkość samych ataków.
2. Dominacja
Pasuje do assassinów: krąży wokół przebicia odporności i pancerza, destrukcji i leczeniu atakami. Zwiększa obrażenia przeciwnikom z ograniczonymi możliwościami ruchu.
3. Czarnoksięstwo
Dobry wybór dla postaci magicznych oraz niektórych ADC i supportów; zwiększa zadawane obrażenia, skraca czas odnowienia, zwiększa wartość tarczy. Może także zapewnić bardzo wysoką prędkość ruchu gracza.
4. Determinacja
Gratka dla tanków. Dodatkowe cechy defensywne, życie albo wsparcie dla sojuszników – naznaczanie przeciwników, tarcza dla sojuszników.
5. Inspiracja
Naginanie zasad, wzmacnianie efektów kontroli tłumu, prędkość ruchu i sposoby na dodatkowe złoto, użyteczne głównie na wspierających.
Ciężko przypisać kategorie do danej roli, bo na przykładzie dolnej alei wygląda to tak: Precyzja najlepiej pasuje do bohaterów takich jak Jinx, Twitch, Varus czy Vayne. Jhin i Draven bardzo dobrze radzą sobie z czarnoksięstwem. Wśród wsparcia często korzystają z nich Bard, Lulu i Soraka. Determinacja często jest wykorzystywana przez supportów znających się na przyjmowaniu obrażeń – czyli Leona, Brauma i Thresha. Za to Ezreal i Sona często korzystają z inspiracji.
Jak widać, w obrębie jednej roli, a nawet jednego bohatera, mamy wiele możliwości wyboru i wzmacniania zalet naszego stylu gry.
Obecna sytuacja run
Łatwo na stronie znaleźć dopisek, że runy są w trakcie opracowywania i rzeczywiście to widać. Wywróciły metę do góry nogami, chyba najsilniejszą klasą stali się teraz zabójcy, a leczące supporty są mocniejsze niż były. Tankom oberwało się chyba najgorzej i nie są już tak potężni.
Spróbuję je omówić, żeby łatwiej było wybrać coś dla siebie… Postaciami, które bardzo dużo zyskały, są właściwie wszyscy bohaterowie z God Tieru listy FOTM November z nerfplz. Oczywiście nie są to wszyscy dotknięci, a w poszczególnych ustawieniach drużyny mogą wyrosnąć nowi faworyci tłumu. Dla leniwych, wygląda to tak:
- Top Lane: Yasuo, Darius, Gangplank, Riven
- Jungle: Kayn, Lee Sin, Kha’Zix
- Mid-Lane: Zed, Yasuo, Katarina, Malzahar, Ahri
- Marksman: Ezreal, Vayne, Tristana
- Support: Lulu, Thresh, Blitzcrank
Graliście jakimś OP buildem po tych zmianach? Ja testowałem Ezreala pod Kleptomanię i jest obrzydliwy. Oczywiście dla przeciwników. Musimy przygotować stronę z runami. Właściwie to wystarczy, gra się bardzo przyjemnie i łatwo. Poniżej moje wyniki po półrocznej przerwie w grze blondynem.
Nowy system nie jest doskonały
Oprócz problemów z balansem, jak zwykle przy dużych aktualizacjach, pojawiły się problemy z klientem gry. Nie masz przygotowanych run? Przecież możesz zrobić to w lobby… o ile uda się odpalić edytor, który zazwyczaj jest tylko paskiem w górnej części. No cóż, zdarza się – na następny mecz będę przygotowany… o ile uda się wejść na runy przez kolekcję, bo często zobaczysz jedynie pusty ekran.
Jakie są wasze odczucia? Moi znajomi często wykazują się niecierpliwością lub zachwytem – postawa „głupia gra, zabójcy za mocni, nie da się grać” miesza się z testowaniem, uczeniem na pamięć i maksymalizowaniem zysku ze zmian. Koniecznie podzielcie się w komentarzach, co sądzicie!
Student, który uwielbia seriale i gry, w bardzo różnych uniwersach. Gram od dawna, w różne tytuły, ale moje serce skradła rozgrywka online. Do listy zainteresowań mogę dołączyć także astronomię i od niedawna fizykę kwantową.