CS:GO: Kto jest kim w drużynie CS:GO i co do takiej osoby należy?
Pewnie niektórzy z Was zastanawiają się, czy zawodnicy w drużynie CS:GO mają swoje role, czy każdy biega, gra „po swojemu”. Otóż są pewne role zawodników.
In-Game-Leader jest pierwszym graczem w drużynie, tzw. prowadzącym, który mówi co w danej akcji mają zrobić pozostali. Podam przykład, żeby była jasność dla wszystkich, przy tym użyję pięciu liter alfabetu: A, B, C, D, E. A będzie prowadzącym, załóżmy że jest mapa Mirage:
A: Idziemy na A, dajemy wszyscy smoke’i na zajęcie całego BS’a. Tylko na 1 minutę 30 sekund.
B: No dobra, to ja daję na resp CT
C: Ja rzucam na dżunglę
D: Ja rzucam na schody
Jest 1 minuta 30 sekund i wtedy A mówi: rzucamy. Wszyscy rzucają.
Zawodnicy mają cały bombsite zajęty, prowadzący wchodzi i mówi, żeby każdy z nich obstawił pewne pozycje, jeśli jest snajper to np. na connector, lub snajpera można dać również na respa CT, aby mógł patrzeć wejście z kuchni na dżunglę. Dodatkową informacją może być to, że osoba która dowodzi drużyną musi być nie tylko skupiona na grze swojej drużyny, ale też na grze rywali, by w razie problemów, mógł zaradzić i zmienić taktykę wchodzenia na poszczególne bombsite’y. Jest to bardzo odpowiedzialna rola, także tutaj potrzeba osoby która potrafi dowodzić swoim zespołem, zarządzać finansami i podejmować decyzje. Napiszę tak: IGL musi analizować grę drużyny przeciwnej, by jego drużyna wygrała rundę, a nawet mecz.
Entry-fragger, powiedziałbym że to jest jeszcze ważniejsza rola niż samego IGL’a. Osoba, która nazywa się „entry-fraggerem” idzie pierwsza, jej obowiązkiem jest znajomość całej mapy, bo musi sprawdzić wszystkie miejsca na niej i też musi znać pozycje przeciwników – gdzie ewentualnie mogą się ustawić. Jeśli już wejdzie na bombsite, sprawdzi miejscówki to może dać informacje, czy tutaj są przeciwnicy czy np. przechodzą na drugi bombsite. Przy tym, że pierwszy się pokazuje to może od razu albo kogoś pokonać, albo obić więc to też jest na pewno bardzo ważna rola takiego zawodnika.
Snajper, osoba odpowiedzialna za grę z AWP. Gracz w roli snajpera musi mieć refleks i wyczuć moment, kiedy przeciwnik może wychylić zza budynku. Nie może wychylić z celownikiem „kiedy mu się to podoba”. No i oczywiście, koszty AWP bo broń jest droga. Kosztuje 4750$, więc jeśli snajper zginie to jest to duża strata finansowa, chociaż często to właśnie koledzy z zespołu biorą tę broń dla tego „oficjalnego AWP-era”
Support, obok entry-fraggera bardzo ważna rola, tym bardziej że dzięki niemu można wygrać rundę, czasem zdarza się że większego wysiłku. Jego zadaniem jest rzucenie smoke’a, flash’a, granatu oraz Mołotowa. I pomoc innym w zajmowaniu pozycji. Najczęściej zarówno support jak i e-fragger „idą pierwsi”, wtedy właśnie ten pierwszy rzuca flash’a a fragger może wychylić.
I przed nami ostatnia rola, czyli Lurker. Osoba, której zadaniem jest „czajenie się” za przeciwnikiem, robienie dużo szumu i hałasu wokół siebie. Jednak w przypadku tej jest to proste i trudne. Proste, dlaczego? Widzi przeciwników i przekazuje wiadomości całej drużynie. Trudne? Może być szybko namierzony przez wroga.
Od trzech lat interesuję się tematyką e-sportową, głównie Counter-Strike: Global Offensive. Zajmuję się nagrywaniem i montowaniem filmów, fotografią oraz uczę się grafiki komputerowej. W przyszłości chciałbym napisać książkę na temat CS:GO.