Sid Meier’s Civilization VI – lista najpotrzebniejszych modyfikacji
Najnowszej odsłony gry z serii Sid Meier’s Civilization fanom gier strategicznych przedstawiać nie muszę. Wprowadza ona szereg nowych, innowacyjnych rozwiązań takich jak system dzielnic, jednakże artykuł będzie dotyczył zupełnie czegoś innego. Najmłodsze dziecko rodziny Firaxis – tak jak jego starsze rodzeństwo popularność zdobywa dzięki żyjącej i aktywnie działającej społeczności tworzącej fanowskie modyfikacje do gry. Niektóre zmieniają całkowicie rozgrywkę. Inne za to skupiają się na zmianach kosmetycznych lub dodają nowe religie bądź jednostki do rozgrywki.
MOAR Units Mod
Moim zdaniem jest to najpotrzebniejsza modyfikacja do gry. Dlaczego? Dodaje ona ogromną ilość nowych jednostek tak, że każda nacja posiada aż 3 (za wyjątkiem Anglii) unikalne formacje wojskowe, takie jak arabskie ghazi czy angielscy łucznicy. Zwiększa się również ilość jednostek ogólnodostępnych – zwiadowca dostępny od samego początku gry w późniejszym etapie może stać się eksploratorem, a nawet snajperem, skupiającym się na utrzymaniu swojej pozycji na wzgórzach.
Istnieje również kilka submodów, dostępnych dla posiadaczy płatnych DLC. Dzięki nim dodatkowe jednostki posiada również Polska, Aztekowie i Australia. Jeden dodaje również jednostki związane z religią, na przykład templariuszy.
Better Trade Screen
Mod na pierwszy rzut oka wydaje się typowo kosmetyczny, jednakże nie jest to prawda. W oryginalnej wersji Civilization VI ekran handlu jest moim zdaniem kompletnie nieczytelny – nie pozwala on na segregowanie szlaków handlowych pod względem zapewnianych przychodów i jest dość mały. Modyfikacja pozwala ci na to wszystko, co świetnie widać na załączonej grafice. Poza całą swoją funkcjonalnością – poprawia on również estetykę samego ekranu, który wygląda po prostu lepiej.
AI+ i Smoother Difficulty
Są to dwa osobne projekty, dwóch niewspółpracujących z sobą ludzi, jednakże łączę je w jeden punkt. Dlaczego?
Grając solowe kampanie najbardziej denerwowała mnie mechanika naszego sztucznego oponenta. Na wyższych poziomach trudności w grze podstawowej komputer nie zwiększa swoich umiejętności. Jedynie zaczyna z dodatkowymi jednostkami wojskowymi, a nawet osadnikiem. Jest to bardzo irytujące – zamiast grać normalnie to musisz skupić się na jak najszybszym rozwoju siły militarnej, gdyż komputer po prostu może cię we wczesnym etapie gry rozjechać – a później jest tak samo łatwy do zniszczenia jak zawsze.
AI+ skupia się na rozwinięciu zdolności taktycznych komputera. Nie będzie on rzucał się bezmyślnie na twoje najbardziej ufortyfikowane miasta. Zamiast tego będzie przygotowywał zaplanowany, zmasowany atak, bądź przygotuje przed tym artylerię i jednostki dodatkowe, takie jak tarany. Stara się też bardziej inwestować w naukę, przez co nie dochodzi już do sytuacji, w których niszczysz jednostki procarzy przy pomocy husarii.
Smoother Difficulty za to likwiduje dodatkowe jednostki, którymi dysponuje komputer na wyższym poziomie trudności, jednakże w ramach balansu zwiększa stałe bonusy do nauki czy kultury.
Wondrous Wonders
Mechanika cudów w Civilization VI jest świetna. Są one czasochłonne, jednakże dają fajne buffy do niektórych aspektów rozwoju naszego imperium. Problemem jest to, że w wersji oryginalnej niektóre są zupełnie nieopłacalne. Na przykład Stonehenge – dawał jedynie darmowego proroka. Dobra, im wcześniej mamy swoją religię tym lepiej, jednakże w tym samym czasie można zbudować dzielnicę świątynną oraz jej projekt, pozwalający na zdobycie punktów wielkiego proroka. Do tego coby nie mówić – Stonehenge nigdy nie pasowało mi jakoś wizualnie do moich zurbanizowanych miast.
Dzięki modyfikacji opłaca się go budować. Dlaczego? Ano daje on darmowy monument w każdym naszym mieście, który dodatkowo daje jeden punkt wiary. Czy jest to historyczne? Nie mam pojęcia. Czy opłaca się dzięki temu włączyć w wyścig o ten cud? Jak najbardziej. To samo tyczy się terakotowej armii – oryginalnie pozwalała po prostu przechodzić archeologowi przez zamknięte dla nas granice. Dzięki modyfikacji dostaje się darmową jednostkę zwalczania kawalerii w każdym mieście.
Osobiście ubóstwiam tą modyfikację i dzięki niej naprawdę chcę walczyć o cuda i wypowiadać o nie wojny.
I to tyle jeśli chodzi o najpotrzebniejsze modyfikacje z mojej strony. Można do tego jeszcze dorzucić Detailed Words, które pozwala na tworzenie ciekawszych map, bądź Better Tribal Villages, która jak sama nazwa wskazuje, polepsza nagrody z wiosek plemiennych. Te i wiele innych modyfikacji możecie znaleźć na https://www.civfanatics.com/, czyli największemu forum skupionemu na serii Civilization.
A Ty czym najbardziej lubisz ulepszać swoją rozgrywkę?
Absolwent Bezpieczeństwa Wewnętrznego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, specjalizujący się w sprawach terroryzmu oraz konfliktów międzynarodowych i społecznych. Wychowany na strategiach fan RPG-ów. Od lat „złoty” gracz Ligi Legend. Zakochany w „małym trójmieście kaszubskim” i wiecznie tęskniący ku stolicy pierników.