CS:GO: Wywiad z trenerem Jakubem „KubiKiem” Kubiakiem
W ostatnim czasie przeprowadziłem tekstowy wywiad z trenerem Jakubem „KubiKiem” Kubiakiem. Kuba jest byłym zawodnikiem profesjonalnej drużyny CS:GO w drużynie ALSEN-Team, a także trenerem zespołu AGG.
1. Na czym polega wybieranie „prowadzącego” w drużynie, robią to sami zawodnicy czy to jest wspólna decyzja? I jak wybierany jest trener dla zespołu?
KubiK: Jeśli chodzi o wybór prowadzącego, to taka osoba powinna być wyznaczona od razu, podczas tworzenia teamu, bo niestety, drużyny bez prowadzącego mają przechlapane. Ale ogólnie to cierpliwość i tęgi umysł, to 2 główne cechy prowadzącego. Co do trenera – jest to zazwyczaj przyjaciel zespołu.
2. Jeśli jest jakiś turniej CS:GO, jak wygląda przygotowanie danego zespołu pod ten turniej? Chodzi mi o to, czy jak w grupie są 4 drużyny to każda z nich ogląda dema przeciwników i przygotowuje się pod pierwszy mecz, czy to już tak pod wszystkich?
KubiK: Zależy jakiego szczeblu jest turniej, ale jeśli najwyższego to analizowaniem zajmuje się trener, którego zadaniem jest stworzyć streszczenie, by później zawodnicy stracili na obejrzenie tego jak najmniej czasu, a wiedzieli jak najwięcej. Co do mniejszych turniejów wydaje mi się, że może kilka szczególnych taktyk, parę ustawień po CT, dobre pistoletówki, to jest podstawa i można grać.
3. Widzimy co się dzieje z Virtus.pro, jak myślisz, co twoim zdaniem spowodowało spadek formy, co należałoby „naprawić” w drużynie, żeby Polacy wrócili znów do bardzo dobrej gry?
KubiK: Nie mam pojęcia, nie chcę się wypowiadać na ten temat. Liczę, że w Krakowie i Kolonii pokażą się z najlepszej strony.
4. Co byś poradził młodemu graczowi, który po pierwszym przegranym meczu załamie się i powie, że grać nie umie? Oczywiście, treningi ale coś jeszcze należy takiemu graczowi doradzić?
KubiK: Tutaj bardziej do zespołu w którym gra, żeby wspierali zawodnika, któremu nie idzie. Jeśli zaś nie gra się w zespole to takowy trzeba jak najszybciej znaleźć.
5. Która z ról odgrywanych przez zawodników, profesjonalistów jest według ciebie najlepsza/najgorsza i dlaczego?
KubiK: Najgorsza to taka, do której nie jesteś stworzony, np. nie ma IGL w zespole i nagle trzeba kogoś wybrać, to samo dotyczy tzw. SUPPORTa, które zadaniem w głównej mierze jest rzucanie granatów.
6. Co czuje trener, oprócz smutku, kiedy widzi że na turnieju, podczas np. meczu półfinałowego, czy finałowego coś się złego dzieje z drużyną, a on tak naprawdę nie może nic zrobić oprócz dobrego słowa? A jak reagują na to zawodnicy, co robią, chodzi o zachowanie, słowa używane.
KubiK: Bezsilność, i czasami zdenerwowanie kiedy przekazał wiedzę swoim zawodnikom, a ci z niej nie korzystają.
7. W Polsce powstała klasa o profilu e-sportowym. Według mnie to bardzo dobrze, że ludzie się w ten sposób rozwijają. A jakie ty masz zdanie na ten temat?
KubiK: Wydaje mi się, że tak, ale trzeba od razu wiedzieć, że po dwóch, trzech latach w takiej klasie, nie będzie się od razu zawodowcem. Najważniejsze to wpoić wiedzę o zachowaniu w grupie, czyli nie rozpadać się jak nie idzie, szukać razem problemów i grać zespołowo.
8. Dlaczego wybrałeś akurat e-sport, rolę trenera, komentatora, analityka? Co tobą kierowało, że akurat taki kierunek?
KubiK: Bycie średnim zawodnikiem, zawsze lubiłem myśleć taktycznie, robić jakieś nowości, lecz ze strzelaniem było różnie.
Od trzech lat interesuję się tematyką e-sportową, głównie Counter-Strike: Global Offensive. Zajmuję się nagrywaniem i montowaniem filmów, fotografią oraz uczę się grafiki komputerowej. W przyszłości chciałbym napisać książkę na temat CS:GO.