ArtykułNowośćTemat dnia

Historia Według Gier. Część 4: NOWOŻYTNOŚĆ

Mówią, że historia to – zaraz po matematyce (tfu!) – najmądrzejsza z nauk, humanistycznych. Dlaczego? Od przodków można się wiele nauczyć i łatwo osądzić, że historia lubi się powtarzać. W tym cyklu prześledzimy rozwój dziejów ludzkości; ale nie od strony naukowej… Jak gry ukazywały starożytność, średniowiecze czy renesans? Zapraszam do lektury.

Nowożytność składa się z wielu mniejszych epok, rozpoczynając od renesansu, a kończąc na schyłku XVIII wieku (o którym po części także w następnej części cyklu). W tym artykule nie będę skupiać się na konkretnych datach, a zamiast tego przelecimy przez kilka mniej lub bardziej ważnych okresach naszej historii.

Renesans

Piękny renesans, zdominowany głównie przez Włochy z Leonardem da Vinci (Chuckiem Norrisem tamtych czasów) na czele oraz Hiszpanię/Portugalię, a dokładnie mówiąc – ich zasługi w badaniu nieznanych ziem (terra incognita). Ten aspekt odnajdziemy w m.in. Expeditions: Conquistador, Uncharted Waters czy (choć ten przykład da się wetknąć do każdej epoki) Civilization.

historia w grach komputerowych

Szykujcie się na dużą ilość Asasynów w tym tekście. Zaczniemy oczywiście od trylogii Ezio – Assassin’s Creed II, Brotherhood (plus Revelations, choć to już nie ta sama kultura) – rozgrywających się w pięknych Włoszech, a dokładnie we Florencji, Wenecji, Toskanii i Rzymie.

historia w grach komputerowych

Jak już wspomniałem o miastach – własne aglomeracje można było stworzyć w serii Anno czy The Settlers, albo zostać zwykłym obywatelem w The Guild.

historia w grach komputerowych

Feudalna Japonia

Motyw feudalnej Japonii jest dość często wykorzystywany. Niestety kultura Dalekiego Wchodu nie jest zbytnio popularna na zachodzie, więc niewiele tytułów będzie wam znanych. Z czasów PSX dobrze wspominam Tenchu, skradankę z ninja (a jakże) w roli głównej.

historia w grach komputerowych

Warta do nadrobienia jest też seria Way of the Samurai, wtedy (jak na czasy PS2) bardzo innowacyjna produkcja, w której możemy robić, co chcemy. Był to w swoim rodzaju sandbox – mogliśmy dołączyć do jednego ze zwaśnionych stronnictw, pomagać cywilom, lub wręcz przeciwnie – być rabusiem. (Uwaga, tutaj akcja gry była umiejscowiona już w pofeudalnej Japonii, czyli w drugiej połowie wieku XIX).

historia w grach komputerowych

Jeśli oglądaliście serial Szogun z Richardem Chamberlainem, to w Total War: Shogun na pewno odnajdziecie się w realiach. Jak zawsze – toczymy spore, często realistyczne, bitwy i modernizujemy wojsko.

Mówiłem, że motyw feudalnej Japonii jest wykorzystywany do dziś. Dwa lata temu na naszych dyskach zagościł Nioh, wariacja nt. Dark Souls; nie inaczej jest z jeszcze niewydanym Sekiro: Shadows Die Twice. Warto wspomnieć też o Ghost of Tsushima oraz For Honor.

historia w grach komputerowych

Czasy piratów

Chyba każdy słyszał opowieści o złocie, klątwach i zakopanych skarbach na bezludnych wyspach z XVI-XVII w. Gry i filmy bardzo często wykorzystują te schematy. Jednym z najstarszych (i dla wielu najlepszym) „symulatorów pirata” jest Sid Meier’s Pirates!, który pierwotnie ukazał się w 1987 r. (czyli cztery lata przed pierwszą Cywilizacją). Młodsi gracze mogą kojarzyć remake z 2004 r.

historia w grach komputerowych

Assassin’s Creed IV: Black Flag (lub jego brat bliźniak – Rogue) jest uważany za jedną z lepszych odsłon cyklu. Do dyspozycji mieliśmy duży świat, po którym pływaliśmy własnoręcznie ulepszanym statkiem (Kafką). Warto sprawdzić, nawet dziś.

historia w grach komputerowych

Na pewno uraziłbym kogoś, jeśli nie wspomniałbym o Monkey Island, przygodówce point’n’click LucasArtsu, a dokładniej Rona Gilberta i Tima Schafera (ważnych postaci z branży). Humorystycznie postać pirata potraktowało też LEGO Piraci z Karaibów oraz „indycze” Pixel Piracy.

historia w grach komputerowych

Powstało też kilka interesujących RPG-ów. Twórcy m.in. Eleksa zgotowali nam Risen 2: Mroczne Wody, a Polacy „zagotowali” ambitne Raven’s Cry. Mogliśmy też zbudować własny port w serii Port Royale lub w dodatku Pirate Cove do Tropico 2.

W następnym artykule prześledzimy wiek węgla i stali. Premiera już za 4 dni!

Wszystkie artykuły z cyklu znajdziecie pod następującym tagiem: Historia Według Gier


Dołączcie do naszej grupy Facebookowej – Testerzy Gier – aby dzielić się ciekawymi promocjami z naszą społecznością; zachęcamy także do polubienia naszego fanpage’a, aby być na bieżąco z newsami ze świata gier. Jeżeli lubicie także oglądać recenzje gier, koniecznie zasubskrybujcie nasz kanał YouTube!


Pamiętaj, aby przed zakupem zawsze sprawdzać cenę → Najniższe ceny gier znajdziesz na Ceneo.
Kupując za pośrednictwem naszego linku wspierasz rozwój naszego portalu, dziękujemy!


Dzięki, że doceniłeś nasz wkład i przeczytałeś ten wpis do końca! Jesteś częścią naszej społeczności i to od Ciebie zależą nasze dalsze kroki. Możesz nam pomóc:

  • zostawiając komentarz - wiele się nie napracujesz, a my dowiemy się na czym Ci zależy,
  • polub nasz fanpage na Facebooku, żebyś z łatwością otrzymywał informacje o naszej działalności,
  • daj znać znajomym - razem stworzymy wielką społeczność "Testerów Gier",
  • zasubskrybuj nasz kanał YouTube jeżeli chciałbyś, abyśmy publikowali więcej filmów.

Rembus

Humanista, pasjonat historii i języków obcych (przede wszystkim angielskiego) oraz j. polskiego. "Pececiarz" od urodzenia, choć posiada obydwie kieszonsolki Sony. Spokojny człowiek, który lubi pisać to, co czytacie :P.

Jeden komentarz do “Historia Według Gier. Część 4: NOWOŻYTNOŚĆ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *