Najlepsze modyfikacje do Minecrafta #1: Mody techniczne
Hit Markusa Perssona ma już 10 lat. Od tego czasu Minecraft rozwinął się diametralnie, a każda aktualizacja wprowadzała coraz to ciekawsze mechanizmy.
Wraz z rozwojem gry, przychodziło więcej fanów zakochanych klockowym światem. Utalentowani technicy rozpoczęli dorzucać swoje trzy grosze do gry, tworząc nowe potwory, przedmioty czy całe światy. Dziś o nich – modach. Jakie cuda wykreowały umysły modderów? Zapraszam do czytania.
Miniaturka: Calculator mod
Wstęp
Najpierw kilka słów o rodzajach modów. Nie będę skupiać tu na „śmiechowych” modyfikacjach, a na tych, które rzeczywiście coś dodają do świata gry.
Powszechnie uznawany jest „trójpodział władzy”:
- – techniczne — wprowadzające nowe mechanizmy, automatyzacje, wytwórnie czy prąd (ten jest najczęściej podawany w tzw. RF/t);
- – magiczne — wprowadzające magię, poszerzające naturę i elementy rządzące światem;
- – przygodowe — wprowadzające nowe struktury, bronie, potwory, bossów i nowe światy.
IndustrialCraft 2
Jedna z pierwszych modyfikacji technicznych, co jest jej także największą wadą – czuć w niej starość (pierwszą jej wersję mogliśmy ogrywać jeszcze w becie). IC2 wprowadza takie maszyny jak elektrownia atomowa, młyny elektryczne, nowe rudy (np. uran). Miłym dodatkiem jest udźwiękowienie wszystkich maszyn. Jedna z najtrudniejszych modyfikacji technicznych (kable mogą zabijać i topić się, a generatory wybuchnąć).
BuildCraft
Mod z 2012, więc także swoje najlepsze lata ma już za sobą. Słynie z tzw. Quarry (czyli kamieniołomu, który może wykopywać wszystko z danego obszaru), pomp i rafinerii oraz wielu rur wymagających energii do działania.
Immersive Engineering
Mod, który chce jak najbardziej urealnić pozyskiwanie energii. Wprowadza elektrownie wiatrowe i wodne, generatory na paliwo, zbiorniki na różne płyny (np. ropę), karabiny, szklarnie elektryczne, wiertła górnicze i wiele więcej (maszyny często są w formie multibloków). Wszystko to doprawione steampunkowym sznytem.
Ender IO
Jedna z nowszych modyfikacji. Skupia się na transporcie itemków/płynów/gazów, za pomocą kabli przesyłowych. Wprowadza m.in. elektryczny grinder potworów, hutę stopu, nowe surowce i dużo więcej.
Mekanism
Rzecz dla zaawansowanych graczy. Wprowadza różne gazy i mnóstwo nowych płynów, maszyny do ich tworzenia i mieszania oraz wiele więcej, w tym nową rudę – Osm – i własną energię (MJ/t, jest kompatybilny także z RF/t).
Actually Additions
Dość „łagodna” modyfikacja. Dodaje nowe rośliny (np. wykorzystywany do tworzenia energii rzepak), ekspres do kawy i sam napój, doświadczenie w formie płynu i przedmiotu, podwójny piec, kompostownik czy automatyczne maszyny (np. siatka, która sama łowi ryby, czy automatyczny farmer).
RailCraft/TrainCraft
TrainCraft szczególnie dobrze sprawdza się w multiplayerze. Do dyspozycji dostaniemy całą gammę lokomotyw, wagonów czy torów, a do tego nowe rudy.
Thermal Foundation (oraz Dynamics / Expansion)
Foundation to baza, która wymaga tych dwóch add-onów. Głównie skupiają się na transporcie przedmiotów i płynów oraz nowych maszynach, których jest olbrzymia liczba (od przelewowni i tartaku, po zgniatarkę czy lodówkę).
Applied Energistics 2 / Refined Storage
Oba mody są wręcz identyczne. Wprowadzają mechanikę wkładania rzeczy do dysków i wyciągania ich za pomocą jednego okna. Dzięki tym modyfikacjom nie musimy sprawdzać wszystkich skrzyni w poszukiwaniu danego itemka. Mod pozwala na automatyczne tworzenie przedmiotów i dostęp do dysków przez swego rodzaju Wi-Fi. Dla początkujących polecam RS niż AE2 – ten pierwszy jest znacznie łatwiejszy.
Flux Networks
Wprowadza sieć energetyczną, więc nie jesteśmy zmuszeni używać kabli – wystarczy wpinać wtyczki do maszyn. Prosta rzecz, a niezwykle ułatwia logistykę, szczególnie między wymiarami.
Environmental Tech
Dodaje zaawansowane elektrownie słoneczne, piorunochrony i generatory surowców, kopiące z tzw. voidu (próżni).
ViesCraft – Airships! (wkrótce: Vies Machines)
Vies Machines jest jeszcze w fazie rozwoju, ale już teraz dodaje nowe środki transportu. Będziemy mogli budować pojazdy lądowe, wodne i latające, w stylu lekko-steampunkowym.
Draconic Evolution
Dodaje high-endowe przedmioty, tj. zbroję, w której można latać, gigantyczny bank energii (widoczny na obrazku) czy bardzo niebezpieczny generator, przez co mod stał się memem z powodu zbyt potężnych itemów.
Extra Utilities 2 / Cyclic / Quark
Dość proste, ale bardzo często przydatne modyfikacje. Wprowadzają m.in. zegary redstone’owe, mnóstwo rodzajów generatorów, nowe maszyny, własną energię czy ciekawe dodatki do mob grindera (wiatrak, kolce, beczki na EXP).
Industrial Foregoing
Dodaje ogromną liczbę nowych maszyn. Będziemy tworzyć gumę i plastik, lasery, automatycznych drwali, farmerów i wiele więcej.
Spragnieni kolejnych modów technicznych? Zapraszamy do drugiej części!
Najlepsze modyfikacje do Minecrafta #5: Mody techniczne, część 2
Cała seria – Mody do Minecrafta
W następnym odcinku – mody magiczne!
Humanista, pasjonat historii i języków obcych (przede wszystkim angielskiego) oraz j. polskiego. „Pececiarz” od urodzenia, choć posiada obydwie kieszonsolki Sony. Spokojny człowiek, który lubi pisać to, co czytacie :P.
Pingback: Minecraft 1.17 "Caves and Cliffs" – update w pigułce - TesterGier.pl
Pingback: Catacomb Snatch – zapomniana gra Mojang Studios - TesterGier.pl
Pingback: Najlepsze modyfikacje do Minecrafta #4: Mody hardcore - TesterGier.pl
Pingback: Minecraft 1.21 – co wiemy o nowej aktualizacji? Podsumowanie Minecraft Live 2023 - TesterGier.pl