The Game Awards 2019 – najważniejsze informacje o zwycięzcach i kilka ciekawostek
The Game Awards to ceremonia wręczenia nagród, często określana mianem Oscarów świata gier wideo. Jest to jedno z największych i najbardziej prestiżowych wydarzeń w tej branży.
Tegoroczna, szósta już edycja, odbyła się w nocy z 12 na 13 grudnia 2019 r. w Los Angeles, a transmisje na żywo były dostępne m.in. na Twitchu i YouTube.
Z artykułu dowiesz się najważniejszych informacji o zwycięzcach The Game Awards 2019, a na końcu przygotowałem też kilka ciekawostek o tym wydarzeniu.
Lista zwycięzców The Game Awards 2019 (wg kategorii):
Gra roku (Game of the Year) – Sekiro: Shadows Die Twice
Przygodowa gra akcji od studia FromSoftware.
Produkcja często jest określana mianem Dark Souls w alternatywnej wersji Japonii (historia XV wieku zmieszana z fantastyką). Zadaniem wojownika o imieniu Sekiro jest uratować swojego pana i zemścić się na porywaczach, którzy pozbawili bohatera ręki.
Gra miała swoją premierę w marcu 2019 r. na PC, PS4 i XONE.
Najlepsza gra akcji (Action Game) – Devil May Cry 5
Gra z gatunku slasher od studia Capcom.
Opowiada historię pół człowieka-pół demona imieniem Dante, walczącego z potworami atakującymi nasz świat.
Produkcję wydano w marcu 2019 r. na PC, PS4 i XONE.
Najlepsza przygodowa gra akcji (Action/Adventure Game) – Sekiro: Shadows Die Twice
Informacje o produkcji znajdziesz wyżej, przy kategorii Gra roku (Game of the Year).
Najlepszy kierunek artystyczny (Art Direction) – Control
Trzecioosobowa strzelanka science fiction od studia Remedy Entertainment.
W grze wcielamy się w Jesse Faden, która przez zbieg okoliczności zostaje dyrektorem rządowej agencji – Federalnego Biura Kontroli. Na jej barki spada odpowiedzialność za rozprawienie się z atakującymi siedzibę agencji mocami z innego świata.
Gra wyszła w sierpniu 2019 r. na PC, PS4 i XONE.
Najlepsze udźwiękowienie (Audio Design) – Call of Duty: Modern Warfare
Reboot podserii strzelanin pierwszoosobowych od studia Infinity Ward.
Akcja gry osadzona jest w 2019 r. (z kilkoma retrospekcjami na lata wstecz). Wcielając się w trzech protagonistów ze zróżnicowanych środowisk, poszukujemy skradzionego ładunku broni chemicznej.
Gra ukazała się w październiku 2019 r. na PC, PS4 i XONE.
Najlepsze wsparcie społeczności (Community Support) – Destiny 2
Strzelanka pierwszoosobowa z elementami MMO, wydana przez studio Bungie Software.
Akcja produkcji dzieje się w odległej przyszłości, w której bohater musi zjednoczyć Strażników galaktyki i doprowadzić do ostatecznego starcia ze złowrogim Czerwonym Legionem.
Gra wyszła we wrześniu 2019 r. na PS4 i XONE, a miesiąc później na PC.
Najciekawsza osobowość (Content Creator of the Year) – Shroud
Michael “Shroud” Grzesiek, urodzony w 1994 r. kanadyjski profesjonalny gracz e-sportowy.
W latach 2014-2018 był członkiem drużyny e-sportowej Cloud9 (Counter-Strike: Global Offensive).
Aktualnie zajmuje się prowadzeniem własnych transmisji na żywo na Twitchu, głównie z gier z gatunku battle royale.
Najlepszy trener e-sportowy (Esports Coach) – Danny “Zonic” Sorensen
Urodzony w 1986 r. były duński profesjonalny gracz Counter-Strike 1.6.
Aktualnie trenuje duńską drużynę e-sportową Astralis (Counter-Strike: Global Offensive).
Najlepsze wydarzenie e-sportowe (Esports Event) – League of Legends World Championship 2019
Dziewiąta edycja turnieju w League of Legends, rozegranego między 24 drużynami. Wydarzenie trwało od 2 października do 10 listopada 2019 r. i zagościło w Berlinie, Madrycie (ćwierćfinały i półfinały) oraz Paryżu (finały). W turnieju zwyciężyła chińska drużyna FunPlus Phoenix, zdobywając tym samym nagrodę w wysokości ponad 830 tys. dolarów.
Najlepsza gra e-sportowa (Esports Game of the Year) – League of Legends
Jedna z najpopularniejszych gier z gatunku MOBA, wydana przez studio Riot Games.
Premiera produkcji miała miejsce w październiku 2009 r. na PC.
Najlepszy e-sportowy prowadzący (Esports Host) – Eefje “Sjokz” Depoortere
Urodzona w 1987 r. belgijska prezenterka telewizyjna, reporterka i była zawodniczka e-sportowa (Unreal Tournament ‘99).
Prowadziła m.in. League of Legends World Finals w 2013 r. i League of Legends World Championship w 2015 r.
Najlepszy gracz e-sportowy (Esports Player) – Kyle “Bugha” Giersdorf
Urodzony w 2002 r. profesjonalny gracz Fortnite.
Od marca 2019 r. gra w drużynie Sentinels.
W lipcu 2019 r. został zwycięzcą Fortnite World Cup Finals – Solo, wygrywając dzięki temu 3 mln dolarów.
Najlepsza drużyna e-sportowa (Esports Team) – G2 Esports
Hiszpańska organizacja e-sportowa założona w 2013 r., zrzeszająca drużyny e-sportowe grające w tytuły takie jak np.: Counter-Strike: Global Offensive, Hearthstone, Fortnite. Nagrodę zdobyła dzięki ich drużynie League of Legends, trenowanej przez Fabiana “GrabbZ” Lohmanna, działającej od 2014 r.
Najlepsza gra familijna (Family Game) – Luigi’s Mansion 3
Gra przygodowo-zręcznościowa od Nintendo.
W produkcji Luigi (brat słynnego Mario) eksploruje nawiedzony hotel w poszukiwaniu brata, księżniczki Peach i małych Toadów.
Produkcję wydano w październiku 2019 r. na Nintendo Switch.
Najlepsza bijatyka (Fighting Game) – Super Smash Bros. Ultimate
W tej bijatyce od Nintendo wcielamy się w ikonicznych bohaterów znanych z konsol tego producenta.
Grę wydano w grudniu 2018 r. na Nintendo Switch.
Największy powiew świeżości w grach indie (Fresh Indie Game) – ZA/UM za grę Disco Elysium
Gra RPG w rzucie izometrycznym od studia ZA/UM.
Akcja gry dzieje się w ponurym świecie, w którym jako policjant próbujemy rozwiązać trudne śledztwo, którego zamknięcie może dać bohaterowi szansę na wyjście z dołka, w którym utknęło jego życie.
Produkcja została wydana w październiku 2019 r. na PC i zapowiedziano ją także na PS4 i XONE (2020 r.).
Najlepiej wyreżyserowana gra (Game Direction) – Death Stranding
Trzecioosobowa przygodowa gra akcji od studia Kojima Productions.
Fabuła produkcji ma na celu wzbudzić w graczu chęć refleksji na tematy takie jak np.: związek życia i śmierci, a jej akcja dzieje się w niedalekiej, postapokaliptycznej przyszłości.
Gra wyszła w listopadzie 2019 r. na PS4 i została zapowiedziana także na PC (2020 r.).
Najlepsza gra pod względem zaangażowania odbiorcy (Games for Impact) – Gris
Artystyczna platformówka 2D od Nomada Studio.
W grze wcielamy się w młodą Gris, która przemierzając niezwykłe miejsca, próbuje uporać się ze swoimi emocjami i pamięcią o bolesnej przeszłości.
Produkcja miała premierę w grudniu 2018 r. na PC i Nintendo Switch, a w następnym roku wyszła także na PS4 i iOS.
Najlepsza gra niezależna (Independent Game) – Disco Elysium
Informacje o produkcji znajdziesz wyżej, przy kategorii Największy powiew świeżości w grach indie (Fresh Indie Game).
Najlepsza gra mobilna (Mobile Game) – Call of Duty: Mobile
Darmowa mobilna strzelanka sieciowa od studia Tencent.
Łączy tryby gry wieloosobowej z serii Modern Warfare i Black Ops.
Produkcja swoją premierę miała w październiku 2019 r. na urządzeniach z Android i iOS.
Najlepsza gra wieloosobowa (Multiplayer Game) – Apex Legends
Darmowa gra sieciowa w gatunku battle royale od studia Respawn Entertainment.
Produkcja wyszła w lutym 2019 r. na PC, PS4 i XONE.
Najlepsza narracja (Narrative) – Disco Elysium
Informacje o produkcji znajdziesz wyżej, przy kategorii Największy powiew świeżości w grach indie (Fresh Indie Game).
Najlepiej rozwijana gra (Ongoing Game) – Fortnite
Trzecioosobowa gra akcji od studia Epic Games, bijąca rekordy popularności za sprawą modułu Battle Royale.
Produkcja została wydana w lipcu 2017 r. na PC, PS4 i XONE.
Najlepsza kreacja aktorska (Performance) – Mads Mikkelsen za rolę w Death Stranding
Urodzony w 1965 r. duński aktor, który wystąpił jako Cliff w grze Death Stranding. Wcześniej mogliśmy go oglądać w produkcjach takich jak m.in. film “Casino Royale” z 2006 r. i serial “Hannibal” z 2013 r.
Najlepsza gra RPG (Role-Playing Game) – Disco Elysium
Informacje o produkcji znajdziesz wyżej, przy kategorii Największy powiew świeżości w grach indie (Fresh Indie Game).
Najlepsza ścieżka dźwiękowa (Score & Music) – Death Stranding
Informacje o produkcji znajdziesz wyżej, przy kategorii Najlepiej wyreżyserowana gra (Game Direction).
Najlepsza gra sportowa/wyścigowa (Sports/Racing Game) – Crash Team Racing Nitro-Fueled
Remake gry wyścigowej Crash Team Racing od studia Beenox Inc.
Produkcja oprócz usprawnień graficznych i technicznych zawiera także nowe trasy i nowość w postaci opcji personalizowania pojazdów.
Gra wyszła w czerwcu 2019 r. na PC, XONE i Nintendo Switch.
Najlepsza gra strategiczna (Strategy Game) – Fire Emblem: Three Houses
Taktyczna gra RPG od studia Intelligent Systems.
Główny bohater jest opiekunem jednego z trzech domów studenckich (wybór gracza), których podopiecznych będziemy trenować oraz niejednokrotnie pomagać im w rozwiązywaniu różnorodnych problemów.
Gra została wydana w lipcu 2019 r. na Nintendo Switch.
Najlepsza gra VR/AR (VR/AR Game) – Beat Saber
Gra rytmiczna od studia Hyperbolic Magnetism i Beat Games.
Zadaniem gracza jest niszczenie kolorowych kostek (tzw. “beatów”) przy użyciu dwóch mieczy świetlnych.
Produkcja miała premierę w listopadzie 2018 r. na PS4, a w maju 2019 r. na PC.
Ciekawostki:
- Disco Elysium zdobyło najwięcej nagród – zwyciężyło w aż czterech kategoriach,
Faworytami jury pod względem ilości nominacji okazały się dwie produkcje:
Death Stranding (10 nominacji) oraz Control (8 nominacji), - Ceny biletów na wydarzenie zaczynały się od $70,
- Osoby zainteresowane wydarzeniem mogły zagłosować w każdej z 29 kategorii i przyczynić się w ten sposób do wyników – wystarczyło zalogować się na oficjalnej witrynie The Game Awards za pośrednictwem konta Facebook lub Twitter,
- Prowadzącym każdej ceremonii The Game Awards był ich pomysłodawca i główny producent – Geoff Keighley. Jest to dziennikarz udzielający się w publicystyce związanej z grami wideo już od ponad dwudziestu lat. Przed The Game Awards występował w roli prezentera m.in. podczas Spike Video Game Awards w latach 2003-2013,
- Gala odbyła się w Microsoft Theatre w Los Angeles. To budynek, w którym mieści się jedna z największych scen wewnętrznych w Stanach Zjednoczonych, a odbywały się tam wydarzenia takie jak np.: Grammy Awards czy MTV Video Music Awards.
Głównie interesuje się grami wideo, ale poza tym także technologią, motoryzacją i mediami audiowizualnymi. Jest fanem gier wyścigowych, nie lubi skomplikowanych strategii i horrorów. Na co dzień studiuje dziennikarstwo na UWr.