Minecraft 1.17 „Caves and Cliffs” – update w pigułce
Aktualizacja: 1 grudnia 2021
Wczoraj zadebiutowała aktualizacja 1.18. Jednakże nie jest to oryginalnie zaplanowana zawartość – z powodu pandemii, Mojang przełożyło część nowości najpierw na właśnie na koniec listopada, a drugą część na 2022 r. Poniższy materiał został napisany w zeszłym październiku, jednak chcieliśmy go wykorzystać ponownie. Dla waszej wygody kolorem zielonym zostały oznaczone rzeczy wprowadzone w 1.17, a kolorem niebieskim – nowości z 1.18. Barwą brązową za to zaznaczyliśmy te elementy, które zostaną wprowadzone w następnej aktualizacji. Jeśli wszystko jasne – miłego czytania i oczywiście gry!
Tegoroczny Minecraft Live już za nami, ale emocje nadal nie opadają. W trakcie transmisji przedstawiona została nam całkowicie nowa aktualizacja Caves and Cliffs, wprowadzająca ogromną ilość zmian. Mnogość nowości może być dla niektórych przytłaczająca, dlatego też poniżej przygotowaliśmy specjalne podsumowanie wszystkich nadchodzących zmian oraz podamy datę premiery aktualizacji!
Zanim zaczniemy naszą listę, warto zaznaczyć, iż wszystkie zebrane tu informacje odnośnie aktualizacji Caves and Cliffes opierają się o przeprowadzoną przez Mojang transmisję oraz odkrycia użytkowników Reddita. W trakcie prac nad aktualizacją może jeszcze dojść do zmian, ale zapewniamy, iż artykuł będzie na bieżąco aktualizowany.
Generacja terenu
Pasma górskie – Aktualizacja Caves and Cliffs – jak wskazuje sama nazwa – opierać się będzie na polepszonym generatorze terenu. Jedną z jego możliwości ma być generowanie gigantycznych pasm górskich, które będą wyglądać naturalniej niż kiedykolwiek.
Megajaskinie – Nowe jaskinie mają być większe pod każdym możliwym względem od tych, które mogliśmy zwiedzać do tej pory. Ich rozmiar ma pozwolić na naturalne generowanie nowych bloków – stalagmitów i stalaktytów oraz na samoistne tworzenie się podziemnych zbiorników wodnych wraz z wodospadami!
Ametystowa jama – Mała jaskinia wypełniona nowym rodzajem bloku, czyli ametystem. Pojawiać ma się na podobnych zasadach co spawnery przeciwników.
Porośnięta jaskinia – Kolejny mały typ jaskini. Ma być porośnięta bujną florą, dzięki czemu wprowadzi ona nieco ożywienia do dotychczasowych monotonnych, kamiennych jaskiń.
Jaskinia naciekowa – Największy nadchodzący biom jaskiniowy. To właśnie w nim znajdziemy stalagmity i stalaktyty oraz podziemne systemy rzeczne.
Głęboka mroczna jaskinia – Ostatni typ jaskini pojawiający się nieco ponad poziomem bedrocka. Zawierać ma on nowe typy bloków (Tajemnicza narośl i Tajemniczy sensor) oraz wrogiego moba znanego jako Warden. Mob ten będzie reagować na wydawane przez gracza dźwięki.
Wykopaliska – Nowy typ lokacji wykorzystujący mechanikę, która ma pojawić się wraz z aktualizacją Caves and Cliffs. Miejsca te będzie można przeszukiwać za pomocą nowego przedmiotu – pędzla archeologicznego. Więcej o najnowszej mechanice przeczytacie niżej.
Nowe bloki
Miedź – Nowy rodzaj rudy, która ma występować w dużych skupiskach oraz dawać nam blok do przepalenia w piecyku, zupełnie tak jak żelazo. Z miedzi wykonać będzie można podstawowe narzędzia oraz miedziane schody, półpłytki czy bloki. Co ciekawe, w bloku miedzi zachodzić ma naturalna reakcje patynowania, przez co z biegiem czasu zmieni on swój kolor z miedzianego na zielony. Gracze wedle swoich obserwacji ustalili, że takowy blok potrzebować będzie około dwudziestu growych dni na pełną przemianę.
Stalagmity i Stalaktyty – Bloki te mają generować się w nowych jaskiniach oraz gęsto je wypełniać. Każdy z tych bloków może zadać obrażenia nam lub naszym przeciwnikom. Na stalagmity będziemy mogli się nadziać spadając z wysokości, natomiast stalaktyty mogą się oderwać od sklepienia i na nas spaść.
To koniec wypełniania fosy lawą, w Caves and Cliffs czas stawiać stalagmity!
Tajemnicza narośl – Blok czysto dekoracyjny, nie posiada żadnych specjalnych cech.
Tajemniczy sensor – Niesamowity blok reagujący na wszelkie dźwięki. Odbiera on sygnały dźwiękowe, po czym zamienia je na energię mogącą zasilić bloki wymagające tejże energii, takie jak choćby tłoki! Minecraftowi inżynierowie niedługo dostaną w swoje ręce naprawdę potężne narzędzie.
Ametyst – Wyjątkowo rzadki blok, który wytwarzać ma specjalne kryształy ametystu. Kryształy te zebrać będzie mógł gracz, aby wykorzystać je w swoich późniejszych projektach.
Puch śnieżny – Przez fanów potocznie nazywany śnieżniejszym śniegiem. Puch ten pojawiać ma się na szczytach górskich oraz podlegać grawitacji w momencie kontaktu z graczem lub mobem. Oznacza to, że podróż na szczyt góry skończyć może się upadkiem do głębokiej jaskini, lub niespodziewaną śmiercią.
Świece – Nowy typ bloku generującego światło. Co prawda nazwanie świecy blokiem może być nieco nad wyraz, tak to samo powiedzieć można o pochodni. Świeca może być świetnym dodatkiem dla graczy lubujących się w średniowiecznej estetyce architektonicznej.
Nowe moby
Warden (Strażnik/Opiekun) – Nowy agresywny mob, którego napotkać będziemy mogli w tajemniczych jaskiniach. Przeciwnik ten jest ślepy z powodu ciemności, w jakich żyje, jednakże ma wyjątkowo wyczulony słuch, dzięki czemu reagować będzie na prawie każdy ruch gracza. Aby uniknąć walki z potężnym Opiekunem, trzeba będzie się skradać lub odwrócić jego uwagę, chociażby poprzez rzucenie śnieżką jak najdalej od naszego schronienia. Mob ten zadawać ma wysokie obrażenia, nawet jeżeli będziemy ubrani w zbroję. Na ten moment nie wiadomo jeszcze jakie przedmioty uzyskamy z pokonanego Opiekuna.
Kozioł – Mob występujący na biomie górzystym. Charakteryzuje go możliwość skoku na odległość pięciu kratek oraz agresywne nastawienie względem innych mobów. Kozioł atakować będzie poprzez taranowanie głową. Atak ten mocno odrzuca przeciwnika.
Aksolotl – Wyjątkowo słodki mob wodny. Gracz będzie miał możliwość oswojenia Aksolotla poprzez zebranie go w wiaderko. Następnie, oswojony Aksolotl będzie walczyć u naszego boku z wodnymi przeciwnikami. Specjalną umiejętnością Aksolotla ma być udawanie martwego oraz regeneracja swoich punktów zdrowia. Nie mogę się już doczekać podbijania podwodnych świątyń wraz z armią Aksolotlów!
Świecąca Ośmiornica – Jest to ośmiornica, która się świeci, ale tak nie do końca. Według doniesień mob ten nie wytwarza żadnego efektu świetlnego, w związku z czym nie użyjemy go jako ruchomego oświetlenia do naszego akwarium.
Nowe przedmioty
Sakwa – Prawdopodobnie jeden z najlepszych przedmiotów, jaki ujrzymy w aktualizacji Caves and Cliffs. Sakwa przechowywać może stack dowolnie wybranych przez nas przedmiotów. Dzięki temu jedno pole ekwipunku pomieści nam choćby pół stacka żelaza i drugie pól złota. Warto jednak zauważyć, że przedmioty takie jak chociażby enderperły nadal będą stakować się maksymalnie w ilości szesnastu sztuk. Oznacza to, że jedna enderperła równać się będzie czterem innym przedmiotom.
Pędzel archeologiczny – Nowy przedmiot związany z wprowadzaną nową mechaniką. Dzięki pędzlowi będziemy mogli przeszukiwać każdy sypki typ bloku (ziemia, piasek, żwir) w poszukiwaniu cennych materiałów i ceramicznych odłamków.
Ceramiczne odłamki – Element nowej mechaniki w grze. W trakcie eksploracji świata gracz będzie mógł się natknąć na wykopaliska i ruiny. W miejscach tych, za pomocą pędzla archeologicznego, będzie można przeszukiwać normalne, sypkie bloki w celu znalezienia w nich cennych przedmiotów jak i samych ceramicznych odłamków.
Piorunochron – Przedmiot, który wytworzymy przy pomocy nowej rudy – miedzi. Zadaniem piorunochronu jest ściąganie nadciągających w stronę naszych budowli piorunów na siebie. Zdecydowanie przydatna rzecz dla entuzjastów drewnianych budowli.
Teleskop – Przedmiot, dzięki któremu przybliżymy obraz. Działa podobnie do przybliżenia z modyfikacji OptiFine. Jego wytworzenie wymagać będzie miedzi.
Skoro o modyfikacjach mowa, koniecznie przeczytajcie nasz tekst o najlepszych modach do Minecraft. Na pewno znajdziecie coś dla siebie.
Nowe rośliny
Opadająca roślina – Swoista roślina-pułapka. Gracz bądź mob będzie w stanie stanąć na liściu rośliny, który po pewnym czasie ugnie się po ciężarem, posyłając ofiarę w dół. Idealna rzecz na wszelkiego rodzaju pułapki.
Świecące jagody – Roślina występująca w porośniętych jaskiniach. Jak sama nazwa wskazuje, oświetlać może ona okolice, bądź być przeznaczona na posiłek dla gracza.
Mech – Blok obrośnięty zielenią. Służyć może jako swego rodzaju dywan.
Azelie – Niewielkie rośliny rosnące w porośniętych jaskiniach. Ich przeznaczenie, poza estetycznym, nie jest na razie znane.
Kwiat z zarodnikami – Duży, różowy kwiat, który pojawiać będzie się w porośniętych jaskiniach. Wydziela z siebie niewielkie efekty cząsteczkowe.
Nowa mechanika – Archeologia
Wraz z nadejściem aktualizacji Caves and Cliffs do gry dodana zostanie mechanika archeologii. Do tej pory udało nam się ustalić, iż polegać będzie ona na odkopywaniu ukrytych w blokach przedmiotów za pomocą specjalnego narzędzia – pędzla archeologicznego. Z wykopywanych przez nas bloków wypaść będą mogły najróżniejsze przedmioty: od ceramicznych odłamków, aż po diamentowe bloki! Dodatkowo do generowanych struktur dołączyły również specjalne „wykopaliska”. W miejscach tych będziemy mieli większą szansę na wykopanie cennych i interesujących nas rzeczy. Jak na razie nowa mechanika zapowiada się niezwykle interesująco.
A wy co sądzicie o aktualizacji Caves and Cliffs? Według mnie będzie to jeden z najciekawszych update’ów w historii i zdecydowanie wyczekuję przyszłorocznej premiery. Przy okazji sprawdźcie też, co czeka nas w aktualizacji The Wild Update!
Konsolowiec z dziada pradziada. Grę uznaje za skończoną, dopiero gdy wbije platynę. Pisał już o wszystkim oprócz modzie. Git Gud and Praise the Sun!
Pingback: Minecraft 1.20 „Trails & Tales” – update w pigułce - TesterGier.pl
Pingback: Minecraft 1.19 The Wild Update – update w pigułce - TesterGier.pl
Pingback: Minecraft 1.21 – co wiemy o nowej aktualizacji? Podsumowanie Minecraft Live 2023 - TesterGier.pl
Pingback: Minecraft 1.21 „Tricky Trials” – update w pigułce - TesterGier.pl
Pingback: Podsumowanie Minecraft Live 2024 - najkrótszego w historii - TesterGier.pl