Pokémon Unite – recenzja [SWITCH]
25 lat minęło jak jeden dzień. Właśnie taką okrągłą rocznicę obchodzi w tym roku seria Pokémon. Z tej okazji Nintendo wykonało kilka kroków, aby utrzymać miłość do swojej kultowej marki – tym razem za sprawą darmowej gry MOBA w świecie Pokemonów: Pokémon Unite.
Pokémon Unite jest grą z gatunku MOBA, w której stajemy do walki z innymi graczami w pojedynkach 5 vs. 5. Gra zawiera wyłącznie tryb multiplayer. Rozgrywka odbywa się z perspektywy izometrycznej.
Świat
Nowa produkcja Nintendo przenosi nas w głąb świata Pokemonów, do miejsca, gdzie toczone są drużynowe pojedynki „kieszonkowych stworków”. Jako trenerzy mamy możliwość wysłania jednego z naszych pokemonów do takiej batalii i wraz z innymi graczami tworzymy zespół przeciwko innej drużynie.
Pokemony w grze pełnią odmienną rolę. Niektóre z nich są do dyspozycji graczy i mogą być przez nich kontrolowani w bitwach 5 na 5. Inne pełnią rolę botów, za których pokonanie zdobywamy punkty doświadczenia i dodatkowe bonusy. Pojedynki rozgrywane są na konkretnej arenie, która wygląda podobnie do tych z innych tytułów gatunku MOBA. Mamy linie, środek mapy, potwory do farmienia expa – wszystkie potrzebne elementy do tego rodzaju gry. Jest jednak zasadnicza różnica. Nie kończymy rozgrywki poprzez zniszczenie bazy przeciwnika, lecz przez zdobycie większej liczby punktów.
Pokemony boty również mają kilka ról. Aipom, Corphish czy Combee pełnią podrzędną rolę. Zdobywamy na nich doświadczenie. Pokemony w centralnej części mapy lub na jego dolnym lub górnym krańcu, typu Bouffalant, Ludicolo, Drednaw czy Rotom, dają boosty dla drużyny lub oddziałują na sfery zdobywania punktów. Poza tym, w końcowym etapie gry pojawia się legendarny pokemon – Zapdos, który również wzmacnia dany zespół. Pokémon Unite obejmuje wszystkie osiem generacji pokemonów.
Rozgrywka
Pokémon Unite oferuje trzy tryby rozgrywki: mecz standardowy, mecz rankingowy i szybki mecz. Początkowo mamy do dyspozycji tylko mecz standardowy, ale wraz ze zdobywanie kolejnych poziomów naszego awatara odblokowujemy dodatkowe możliwości rozgrywki.
Zdobywanie punktów
Jak wspomniałem wcześniej, celem walki drużynowej jest zdobycie jak największej ilości punktów. Za pokonywanie pokemonów-botów oraz pokemonów sterowanych przez innych graczy otrzymujemy punkty doświadczenia i energię. Ładunki zbieraną są automatyczne do kul podobnych do pokéballi (unite ball). Każda drużyna ma pięć sfer (po dwie na dolnej i górnej linii oraz jedna przed bazą) i to właśnie do nich musimy zanieść nazbieraną energię, aby zdobyć punkt. Jednakże nie wystarczy jedynie wejść w pole rywala, bowiem trzeba chwilę przytrzymać jeden z przycisków i zrobić widowiskowe przyłożenie, niczym w futbolu amerykańskim. Przeciwnik może przerwać zdobywanie punktu. Po śmierci tracimy część ładunku, który może zebrać przeciwnik. Pierwsze dwa obszary punktowe mają po 80 życia, a kolejne po 100. Ostatnia sfera nie znika. Te okręgi punktowe można traktować jak tymczasowe bazy, bowiem odradzają one punkty życia naszego pokemona. Mecze trwają za to równe 10 minut.
Pokemony
Grę rozpoczynamy z jednym wybranym przez nas pokemonem, a kolejne odblokowujemy poprzez kupno w sklepie lub wykonywanie zadań/wyzwań. Jeżeli chcemy wypróbować jakiegoś innego pokemona, to możemy skorzystać z rotacji. Po znalezienie meczu wybieramy pokemona i jego strój. W lobby, ale także w menu przed walką, wybieramy przedmiot, którego będziemy mogli używać w trakcie meczu (np. potion, x attack). Ponadto musimy zdecydować, jakie przedmioty trzymać będzie nasz potworek oraz jakim zestawem ciosów się posłuży. Wszystkie te elementy są ściśle powiązane z pokemonami, które wysyłamy do boju. Generalnie gracze znający uniwersum Pokemonów bez problemu odnajdą się przy tych wyborach.
Pokemony mają pięć statystyk: atak, wytrzymałość, ruchliwość, umiejętności punktowania oraz wsparcie. Każdy z kieszonkowych zawodników jest ukierunkowany na inne obszary zgodnie z tym, co znamy z gier, bajek, filmów. Na tym etapie nie zauważyłem żadnych taktyk związanych z wyborem postaci, choć mam pewne przemyślenia co do aktualnej mety i tym kim najlepiej grać – Zeraora. Oczywiście działanie typów pokemonów tutaj również się sprawdza – czyli woda bije ogień.
Umiejętności i ewolucje
Oprócz podstawowego ataku mamy do dyspozycji trzy umiejętności. Dwie podstawowe z niskim cooldownem i jeden elitarny odblokowywany na 9 poziomie, o którego użyciu poinformuje nas wskaźnik ładowania do 100%. Zaczynamy grę z jednym skillem, na 3 levelu odblokowujemy drugi, a później nasze podstawowe ataki danego typu zmieniają się w silniejsze – i tu wybieramy jeden z dwóch, określając swoją taktykę na mecz. W kolejnych poziomach te dwa skille zostaną wzmocnione, o czym poinformuje nas dodanie znaku + przed nazwą. Nie wszystkie skille mają charakter ofensywny. Maksymalny poziom to 15.
Pokemony ewoluują w grze i robią to samoistnie po osiągnięciu konkretnego poziomu. Jeśli w swojej linii ewolucyjnej pokemon ma dwie przemiany jak Charmander, to ewoluuje na 5 i 9 poziomie, a jeśli ma jedną metamorfozę, jak Slowpoke, to na 4 poziomie. Są jednak wyjątki – i na przykład taki Pikachu nie ewoluuje, a przecież ma wcześniejszą formę Pichu i późniejszą Raichu.
Szybki mecz
Na ósmym poziomie naszego awatara odblokowujemy szybkie mecze, które toczą się na dwóch odmiennych mapach, trwają 5 minut i gra się w nich 4 na 4. Na arenie znajdują się tylko dwie sfery do zdobywania punktów. Linie są dwie i większy środek mapy, gdzie respi się potwór dający boosty dla drużyny, która go pokona. Przez to, że mecze trwają 5 minut, to exp leci jeszcze szybciej. Łatwiej jest tu wbić 15 level niż w meczu standardowym. W szybkim meczu natrafimy na inne pokemony-boty, typu Meowth Alolański czy Electrode.
Sklep
Pokémon Unite idealnie pokazuje charakter Nintendo. Wyzwania, zadania dzienne, wydarzenia, battle pass, sklep, darmowa zawartość, wymiany – jest tego pełno. Warto wchodzić w każdą zakładkę i odhaczać kolejne punkty, aby zdobywać walutę, pokemony czy przedmioty. W sklepie możemy wydawać walutę grową lub realne pieniądze. Oprócz pokemonów możemy zakupić stroje do własnego awatara lub nowe wdzianka dla naszych „kieszonkowych stworków”.
Grafika i dźwięk
Modele pokemonów wykonano bardzo dobrze; równie świetnie prezentują się animacje ciosów „kieszonkowych stworków”. Całe areny, krzaki na nich się znajdujące, są równie ładne, ale nie ma co się kryć, że widok izometryczny jest łatwiejszy do zrealizowania zadowalającej grafiki. Mam wrażenie, że wiele modelów zostało przeniesionych z innych odsłon serii ze Switcha. Pokémon Unite pod względem graficznym wygląda jak zaawansowana gra mobilna, taka idealna na Switcha.
Przyjemna, lekka, a jednocześnie zachęcająca do wyzwania, do stawania się lepszym każdego dnia – taka muzyka towarzyszy nam podczas każdej chwili z Pokémon Unite. Są to te same pozytywne dźwięki jak w całej serii Pokémonów. Jasne, to tylko jedna melodia, ale daje radę. Dźwięki walki, umiejętności lub odgłosy pokemonów brzmią jak zawsze. Najpewniej twórcy przenieśli nagrane wcześniej dźwięki i dopasowali do tej gry. Niemniej to wszystko ma swój klimat. Nie wyobrażam sobie, jak można zrobić to inaczej.
Jakość
Brawo, brawo i jeszcze raz brawo. Dzień premiery i serwery działają wybornie. Nowy mecz znajduje mi w sekundę. Nieważne, czy to mecz rankingowy, czy zwykła rozgrywka. Chcę zagrać – i po chwili jestem na arenie.
Gra działała cały czas w stabilnych 30 klatkach na sekundę. Nie natrafiłem na żaden błąd, bug w grze. Pod względem jakościowym Pokémon Unite prezentuje się wyśmienicie.
OCena
Przed rozpoczęciem rozgrywki w Pokémon Unite nie miałem żadnych wymagań. Myślę sobie… Kolejna gra, która żeruje na znanej marce… i jeszcze darmowa…
Jestem ukontentowany tym, jakie wrażenie zrobiło na mnie Pokémon Unite. Każda minuta rozgrywki w tej grze to fantastycznie spędzony czas. Pisząc tę recenzję, już wiem, że o tej grze mówi się zdecydowanie za mało. Jasne – to nie jest żadna rewolucja w gatunku MOBA, ale takie krótsze, bardziej dynamiczne pojedynki w ukochanym świecie pokemonów to jest to, na co nie wiedziałem, że czekam. Nie mogę powiedzieć o tej grze złego słowa. Mam nadzieję, że twórcy będą rozwijać swój produkt, dodawać kolejne pokemony, plansze i tryby, bo tytuł ma duży potencjał, aby zagościć na stałe w gatunku gier MOBA.
- Świat: 9/10
- Rozgrywka: 10/10
- Grafika: 8/10
- Dźwięk: 8/10
- Jakość: 10/10
Platforma testowa NS
- Nintendo Switch V2
- +Dynamiczne, krótkie mecze
- +Kapitalna rozgrywka w gatunku MOBA
- +Oczywiste elementy serii
- +Fantastyczna jakość
- +POKEMON!
- .
- .
- .
- .
- .
- .
- .
Pasjonat gier wideo od najmłodszych lat. Lubi wszystkie gatunki gier, ale serię Resident Evil wielbi ponad inne. Poza graniem uwielbia koszykówkę i gry planszowe.