WCIŚNIJ RESET (Triumfy i fakapy w przemyśle gier wideo). Czy warto przeczytać?
Wielu ludzi na całym świecie fascynuje się branżą gier wideo. Dla części z nich ważnym aspektem jest zdobywanie informacji zza kulis, o tym jak przebiega proces twórczy. Książka pt. Wciśnij reset. Triumfy i fakapy w przemyśle gier wideo pozwala poszerzyć horyzonty w tej sprawie.
Wciśnij reset. Triumfy i fakapy w przemyśle gier wideo jest książką autorstwa Jasona Schreiera, czyli jednego z najlepszych (o ile nie najlepszego) dziennikarzy śledczych zajmujących się tematyką gier wideo. Jego poprzednie dzieło, tj. Krew, pot i piksele, osiągnęło status bestselleru, a sam autor udowodnił, że można pisać o branży gier komputerowych i konsolowych w sposób interesujący. Jego najnowsza pozycja wyszła na początku tego roku i odczuwam lekki wstyd, że dopiero teraz o niej wspominam.
Samą książkę Wciśnij reset czyta się bardzo dobrze, podobnie jak poprzednie dzieło Schreiera. Pozycja jest podzielona na dziewięć rozdziałów, które oparte są czy to na konkretnym pracowniku/pracownikach studia, czy na samej firmie produkującej lub wydającej dany tytuł. W książce znajdziemy informację m.in. o:
- zamknięciu studia Irrational Games i produkcji serii BioShock;
- tym, jak wygląda praca pod studiem, które cię wykupiło;
- zmęczeniu ludzi pracą nad grami AAA i zwrocie w kierunku gier indie;
- produkcji gry Enter the Gungeon;
- złożonej historii 38 Studios oraz tworzeniu gier Copernicus i Kingdoms of Amalur: Reckoning;
- studiu Mythic i trudnościach z przejściem z produkowania gier tradycyjnych na gry mobilne;
- zamknięciu studia Visceral Games oraz o serii Dead Space;
- i wiele więcej…
Generalnie książka może się wydawać brutalna, szczególnie dla osób, które marzą o pracy w gamedevie. Na każdej stronie czytamy o tym, że branża gier wideo jest bezlitosna. Mimo że ludzie, którzy pracują przy grach wideo, kochają to robić – to fakt, że ciągle zmagają się z ryzykiem zwolnienia (bo projekt straci dofinansowanie, bo studio się zamknie), powoduje błędne koło, w którym życie polega na ciągłym siedzeniu na walizkach i byciu gotowym na zmianę otoczenia. I nawet sukces, czyli wydanie znakomitej gry, która przynosi zyski, może być powodem skasowania zespołu produkcyjnego, bo wydawca ma świadomość, że w tym zespole została już zabita kreatywność. To jeden z powodów, dlaczego twórcy gier wideo po bezlitosnym crunchu dostają rok albo i więcej urlopu. W książce Wciśnij reset. Triumfy i fakapy w przemyśle gier wideo znajdziemy wiele opinii znanych osób pracujących przy grach wideo. Podsumowując ich wywody, można odnieść wrażenie, że branża gier wideo nie szanuje swoich pracowników.
Wszystkie osoby, których interesuje produkcja gier oraz informacje zzakulisowe branży, powinny przeczytać tę książkę, aby pogłębić swoją wiedzę. Jason Schreier po raz kolejny udowodnił, że dziennikarstwo śledcze w branży elektronicznej rozrywki jest interesujące. Jednakże jeżeli marzysz o pracy w gamedevie, to stanowczo odradzam ci czytanie tej pozycji, ponieważ zabijesz swoje marzenia. Po przyswojeniu informacji z tych prawie 400 stron możesz dojść do wniosku, że taka praca to nie najlepszy wybór. Cytat, który najlepiej opisuje tę książkę, znalazłem na stronie 40. Niech on będzie podsumowaniem tej lektury:
Lecz w tym biznesie istnieją tylko cztery rozwiązania: wchodzisz na giełdę, czego nikt nie robi; udaje ci się przetrwać przez całe dekady jak Valve; dajesz się wykupić; albo wypadasz z gry.
Rozumiem Andrzeja Sapkowskiego, czyli trochę o grach, a trochę o książkach
Pasjonat gier wideo od najmłodszych lat. Lubi wszystkie gatunki gier, ale serię Resident Evil wielbi ponad inne. Poza graniem uwielbia koszykówkę i gry planszowe.